صادرات غیرنفتی ایران در شش ماهه امسال

تیتر 20 – به مناسبت روز ملی صادرات (8 مهرماه) به سراغ آمارهای تجاری رفتیم تا ببینیم صادرات غیرنفتی ایران در پایان شهریور ماه سال جاری چگونه بوده و نسبت به شش ماهه امسال چقدر تغییر کرده است. سال گذشته

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک نشان می دهد در شش ماهه امسال بیش از 67 میلیون و 734 هزار تن کالا و فرآورده غیرنفتی از ایران به بیش از 149 مقصد مختلف صادر شده که ارزش آن 24 میلیارد دلار بوده است. و 144 میلیون دلار

این آمار نسبت به شش ماهه سال گذشته از نظر وزنی 29.09 درصد افزایش را نشان می دهد و البته ارزش صادراتی این کالا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود دو درصد کمتر است. البته آمار واردات از نظر وزنی و دلاری نیز نسبت به نیمه اول سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس این آمار، چین اولین مقصد صادراتی ایران است و می توان گفت که بزرگترین خریدار کالای ایرانی است، زیرا بیش از 6 میلیارد و 900 میلیون دلار کالای ایرانی به چین صادر شده و سهم آن 28.67 درصد است. ارزش کل. صادرات ایران در شش ماه شامل ابتدای سال جاری می شود.

از سوی دیگر، عراق با 4.5 میلیارد دلار و سهم 18.81 درصد، امارات متحده عربی با صادرات حدود سه میلیارد دلار و سهم 12.49 درصد، ترکیه با صادرات 2.4 میلیارد دلار و سهم 10.35 درصد و هند با صادرات حدود یک میلیارد دلار و سهم 4.4 درصدی از ارزش کل صادرات محصولات ایرانی در 6 ماهه نخست از کشورهای اصلی صادراتی ایران است.

البته پس از هند، کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه و اندونزی از مهم ترین مقاصد صادراتی ایران در رتبه های ششم تا دهم قرار دارند.

عمده کالاهای صادراتی ایران در شش ماهه نخست سال جاری را محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تشکیل می دهد که اولین کالای صادراتی گاز مایع است که در شش ماهه نخست امسال بیش از 4.9 میلیون تن به ارزش 1.7 میلیون تن بوده است. امسال. میلیارد دلار در کانتینرهای 1000 سانتیمتر مکعبی و بیشتر صادر شد که بیش از هفت درصد کل صادرات ایران است.

پس از گاز طبیعی پروپان و بوتان مایع در همین مقیاس که ارزش صادرات آنها به ترتیب بیش از 1.6 و 1.1 میلیارد دلار و سهم بیش از 6.8 و 4.8 درصد از ارزش کل صادرات ایران است، رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده است. . قیر و نفت چهارمین کالای صادراتی ایران از نظر ارزش دلاری هستند و متانول در رتبه پنجم قرار دارد.

آمار گمرک حاکی از آن است که یک میلیارد و 48 میلیون دلار نفت به کشورهای مختلف صادر شده و ارزش متانول صادراتی در 6 ماهه امسال به یک میلیارد و 39 میلیون دلار رسیده و این محصول 4.34 و 4.31 درصد بوده است. صادرات ایران به کشورهای مختلف را به تناسب از ارزش کل آن در بر می گیرد.

این پنج محصول عمده صادراتی بیش از شش میلیارد و 600 میلیون دلار ارزش دارند و درآمد ارزی آنها معادل 10 درصد از کل صادرات ایران در شش ماهه نخست امسال است.

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما