تیتر 20 – چندی پیش خبر رسید که اتحادیه لوسترهای تهران به دنبال ایجاد شهرک صنعتی ویژه لوستر است و هم اکنون در حال مذاکره با استاندار برای ارزیابی موقعیت شهرک است. به همین منظور این گزارش به بررسی جایگاه صنعت لوستر ایران و سهم صادراتی آن در بازارهای جهانی می پردازد.
در گام اول باید گفت که حدود 300 کارخانه تولید کننده لوستر در تهران وجود دارد که از نظر تعداد کم نیست اما در سال های اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم که منفی بوده است. تاثیر بر وضعیت مردم تقاضای لوستر و از سوی دیگر گرانی مواد اولیه برخی از این شرکت ها.
یکی از مهم ترین دلایلی که انجمن را به دنبال ایجاد شهرک صنعتی لوستر سوق داد، ایجاد وحدت برای کاهش هزینه های حمل و نقل مواد اولیه برای تولیدکنندگان و همچنین تامین زیرساخت های این صنعت مانند برق است.
لوستر یکی از معدود محصولات ایرانی است که بیش از 80 درصد مواد اولیه آن در داخل کشور تامین می شود. در واقع اکثر جوجههای ایرانی با بدنههای برنجی و برنزی با روکشهای مختلف ساخته میشوند و چینیها در سالهای اخیر به ساخت جوجههای کریستالی به سبک اسپانیایی روی آوردهاند و در عین حال از مس و آلومینیوم نیز استفاده میکنند. به طور عمده آهن می سازد و این مشکل باعث شده است که لوسترهای ارزان قیمت چینی تاثیر کمی بر بازار داخلی داشته باشند.
در حال حاضر دنیا سالانه حدود 17 میلیارد دلار لوستر صادر می کند که سهم چین حدود 8 میلیارد دلار است در حالی که سهم بازار ایران حدود 10 میلیون دلار است و البته گفته می شود بخشی از آن غیر رسمی است. جابجایی مسافران توسط کارخانه های قدیمی انجام می شود که آمار دقیقی از آنها در دست نیست.
شاید اگر ضعف در طراحی تولیدکنندگان ایرانی وجود نداشت، سهم صادرات بیشتر می شد. ایران قبل از تشدید تحریم ها حتی به ایتالیا و آلمان که مهد این صنعت هستند صادرات داشت اما اکنون بیشتر به عراق، ارمنستان، آلمان، ازبکستان، روسیه، امارات، افغانستان و کشورهای اروپای شرقی و … کمی به غرب کشورهای اروپایی محصولات ایرانی صادر می شود.
قبلا حدود 30 درصد لوسترهای خارجی ایتالیایی، آلمانی تا چینی در بازار داخلی وجود داشت، الان کاهش پیدا کرده و تنها برند خارجی بازار چین است، برخی مواد اولیه مانند مس از آنجا وارد می شود. در داخل، اما قیمت آنها به قیمت جهانی و تغییر نرخ ارز بستگی دارد. هزینه برق مصرفی و مانند آن، محدودیت طراحی و عدم حضور در بازارهای اروپایی به دلیل ظرفیت های بیشتر این بازارها، باعث ضعف صنعت لوستر در ایران شد که نتوانست سهم خوبی در صادرات داشته باشد.
توجه به این نکته که ایران از گذشته های دور در تولید محصولات مسی تخصص داشته و در تولید لوستر از این نوع تبحر خاصی دارد. اما مشکلات عدیده ای که این صنعت با آن روبه رو است باعث شده تا کارخانه ها محدود و کوچک باقی بمانند و با حداقل ظرفیت کار کنند، شاید اگر شهرک صنعتی برای لوستر ساخته شود، بخشی از مشکلات فعلی صنعت حل شود و فرصت های بیشتری برای آن فراهم شود. صادرات
در حال حاضر رکود و ضعف بازارها به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، تنها راه نجات این صنعت را تقویت صادرات کرده است.