عنوان 20- سعید محمدی امروز در همایش روز ملی تجارت الکترونیک اظهار داشت: ایران جزو اولین کشورهایی بود که تجارت الکترونیک در آن شکل گرفت، در اوایل دهه 80 در ترکیه، عربستان و پاکستان تجارت الکترونیکی وجود نداشت در حالی که ایران این بازار را داشت و موفق بود.
محمدی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 هزار فروشگاه اینترنتی فعال در ایران وجود دارد که در هیچ صنعت دیگری قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: از نظر عمق فناوری، دانش فنی و زیرساخت های تجارت الکترونیک به جرات می توان گفت که شرکت های ایرانی در این زمینه نیستند. فقط اونایی که عقبن بزرگترین گروه های منطقه ما در زمینه های مختلف جلوتر از منحنی هستند.
سهم کمی از خرده فروشی اینترنتی در ایران
به گفته نایب رئیس شورای علمی تجارت الکترونیک، همه این مسائل حاکی از ظرفیت بالای توسعه شرکتهای ایرانی و فرصتهای طلایی برای تثبیت جایگاه ایران است. در برخی زمینه ها مانند تاکسی های اینترنتی و حمل و نقل فرصت های خوبی داریم و سهم تجارت الکترونیک در آن بازارها افزایش یافته است. اما در زمینه خرده فروشی آنلاین، موفقیت ما در مقایسه با سایر کشورها چندان چشمگیر نبوده است.
محمدی افزود: امروزه در کشورهای مختلف خرده فروشی در بازار خرده فروشی از طریق فروش اینترنتی انجام می شود. بازار خرده فروشی اینترنتی در ایران حدود چهار درصد است که در مقایسه با کشورهای همسایه رقم بسیار کمی است و به عنوان مثال ترکیه 20 درصد از کل اقتصاد این بخش را به خود اختصاص داده است.
ساختار اقتصادی نامشخص مانع توسعه تجارت الکترونیک می شود
به گفته وی، دلیل سهم اندک موانع در این بخش این است که در صورت از بین رفتن آنها می توان شاهد رشد تجارت الکترونیک در کشور بود. اولین و مهمترین مانع، ساختار اقتصادی غیرشفاف در کشور است و تجارت الکترونیک به ویژه تجارت اینترنتی نیازمند ساختار اقتصادی شفاف است.
محمدی با بیان اینکه بخش عمده ای از اقتصاد کشور همچنان شفاف نیست، گفت: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر تولید از جمله اهرم هایی است که منجر به شفافیت ساختار اقتصادی می شود.
نایب رئیس انجمن علمی تجارت الکترونیک با بیان اینکه برآوردها در ده سال اخیر در اقتصاد دیجیتال کشور نشان می دهد که حدود 400 میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده است، گفت: این در حالی است که تنها یک بستر در این حوزه وجود دارد. ترکیه و 2 در یک. 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است. بخش خصوصی برای جذب سرمایه بهتر باید در این بخش فعال تر باشد.
وی با اشاره به اینکه بخش شفاف تجارت الکترونیک توان رقابت با بخش غیرشفاف را ندارد، افزود: در بخش غیرشفاف انطباق وجود ندارد و بنابراین رقابت پذیری از بین می رود. بحث دیگر مربوط به مقرراتی است که باید توسط دولت و گروه های مختلف انجام شود. پلتفرم ها در زمینه فروش کالا شرایطی را ایجاد کرده اند تا مردم بتوانند به راحتی کالای مورد نیاز خود را به صورت جزئی خریداری کنند، اما قوانین و مقررات دست این سکوها را بسته است; کاری که معمولا روی پلتفرم های غیر شفاف انجام می شود.
وی تاکید کرد: با عبور از این موانع می توان شاهد رشد بسیار خوبی در منطقه و افزایش سهم خرده فروشی به 20 درصد در چهار سال آینده بود.